År 2009 21 oktober till 4 december Thailand

Min tredje resa till Thailand med nya upplevelser.
Jag tog två nya assistenter med mig, en helt ny arbetsgrupp och sedan följde också en person från Trollhättan med mig till Thailand.
Det är mycket förarbete för oss som sitter i rullstol och behöver ha mer hjälp, så jag hade ett år på mig att förbereda inför resan.
Så vi hade fått reda på ett nytt Rehab ställe strax utanför Pattaya i Thailand, det var en dansk som ägde stället, Sören Andersen heter han, alla var spända och nyfikna på hur det skulle gå.

Den 21:a Oktober tog jag färdtjänst upp till Arlanda med mina två assistenter, vi packade in våra grejor och åkte iväg. Fulla av förväntan inför resan.
När vi kom upp dit träffade vi på han från Trollhättan som skulle följa med på resan och han hade sina assistenter med sig. Så lyfte de in mig i planet och la upp kuddar omkring mig och allt som behövs.
Resan ner gick bara bra.

Sedan stod de från rehab centret och väntade på oss i Bankoks flygplats. Så kom vi fram till centret där vi skulle bo i 6 veckor. Personalen, inklusive chefen välkomnade oss med öppna armar och hjälpte oss att känna oss hemmastadda.

Innnan vi åkte ner hade vi fått skriva ner på ett långt A4 ark vad vi ville göra nere i Thailand, och bland det första jag gjorde blev att käka på ett Danskt hotell. Så chefen, Sören tog med mig ut och vi åt på det stället.

Sedan åkte vi ofta ut till havet och badade.
Jag hade en natt assistent, en dag assistent och en massör som masserade mig varje dag.

Här ligger jag i badet och får massage



Vi besökte även två olika barnhem i området där omkring. De blev helt häpna när de fick se min rullstol.

Sedan var vi inne i Pattaya och spanade in massa affärer och så.

Jag fick även chans att besöka ett bröllop, jag blev bjuden på frukost på morgonen traditionsenligt av brudens fader. Sedan på kvällen åkte vi dit och åt mat. Hela byfolket kom och drog mig därifrån för att äta middag på bröllopet.


När jag sedan åkte därifrån fastnade jag i lera, då kom de allihop igen och hjälpte mig att komma loss.

Ett Norskt TV-team kom och filmade mig i fyra dagar till deras dokumentär, som handlade om handikap och Thailand. Det kom även en tidnings reporter och gjorde ett liknande repotage om det.

Därför de trodde att vi handikappade åker ner bara för att köpa sex, och då vill inte kommunen betala för en sådan resa. Men jag kan understryka att Thailand har så mycket mer att ge, människorna är så underbara bara att möta att man blir alldeles tagen. De är så omtänksamma om alla människor.

Den personen som var med mig från Trollhättan fyllde 60år när vi var där nere och det var riktigt roligt att vara med på hans födelsedag och få fira honom.

Alla som läser den här texten kan jag rekommendera att åka ner till Sören Andersens Rehab Scandinavia, så får ni uppleva någonting helt unikt och alldeles underbart.
Telefonnummret till Centret: +66843516620

Här knyter Sören fast rullstolen på hans bil så vi kan åka iväg, innan vi drar iväg ser han till att allt sitter fast ordentligt.

 

När jag var där nere fick jag också träffa en Norsk person med sina föräldrar, och det var riktigt trevligt att få bekanta sig med de. Hans pappa var författare och poet.

Jag tänker resa tillbaka igen i Oktober 2010, jag vill åka ner tidigare och det är vad jag sa redan när jag var nere, men mitt jobb har bokat in mig på fler ställen så resan får vänta till nästa höst. Jag önskar att fler kunde åka ner och få uppleva personalens kunskap och värme.

Jag kommer att komma in lite senare och fortsätta historien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0